BA Polianky – 10 min do centra
Financovanie 15 / 85
2.etapa – bývate ihneď
3. etapa – dokončenie 2026
30. jún 2023

Ako sa hrávajú na dvoroch v Indii či v Thajsku?

Najpestrejšie dvory v meste si pýtajú najpestrejšie detské hry! Ak majú vaši drobci preskákané všetky pohybové konštelácie na gume a nebaví ich miliónte kolo slepej baby, tu sú inšpirácie na hry zo sveta.

Zhodiť školský batoh z chrbta a hurá von. Detská predstava ideálne stráveného popoludnia je univerzálna a v mnohom sú si podobné aj samotné hry. Príkladom je skákanie cez gumu – vo svete sa s ním stretávame pod menami ako jumpies, elastics, yoki, super cali, francúzske hopsanie, čínske laná, gummitwist, rek či tiàopíjīn, a stále je to tá istá zábava, ku ktorej stačí obyčajné elastické lanko.

Nazreli sme pre vás na dvory od Indie až po Thajsko a prinášame tipy na ihriskové hry, o ktorých ste možno ešte nepočuli. Otestujte ich priamo v Čerešniach. Veď kde inde, ak nie v bezpečnom priestore vytvorenom pre rozvíjanie fantázie a inšpirovanom trendmi bývania z celého šíreho sveta!

STOLIČKOBAL (Thajsko)

Basketbal bez driblovania, zato so stoličkami a živými košmi. Pouličná hra populárna v rôznych regiónoch Thajska vyžaduje vyskladanie dvoch tímov. „Kôš“ je hráč, ktorý stojí na stoličke s pleteným košom v ruke a snaží sa chytiť doň loptu od hráča zo svojho tímu, čo však nie je jednoduché, pretože najskôr sa treba dostať cez hráčov súpera. Strážcovia koša ním môžu voľne hýbať hore-dolu aj po stranách, ale nesmú pri tom opustiť stanovište na stoličke.

STRIGA VELÍ FARBY (Taliansko)

„Strega comanda colore“ je meno a zároveň motto hry podobnej naháňačke, iba o kus nápaditejšej. Dieťa, ktoré je zvolené za strigu, na začiatku zavelí farbu. Úlohou hráčov je okamžite po vydanom farebnom pokyne nájsť v dosahu objekt v danej farbe, hoci aj gombík na tričku a chytiť ho. Zároveň musia utekať pred strigou. Ak farbu včas nenájdu a striga ich dolapí, je to pre ne „game over“.

KUŽELE, TOČTE SA (Japonsko)

„Beigoma“ označuje v japončine drobný, asi trojcentimetrový kužeľovitý objekt. Okolo neho je omotaný motúz. Každý z hráčov roztočí svoj kužeľ a víťazom sa stáva ten, koho objekt sa dotočí ako posledný. Na akčnosti hre pridáva špeciálne pravidlo – je povolené sabotovať súperov kužeľ a snažiť sa ho zhodiť pomocou strategického manévrovania motúzikom. Hra je stará niekoľko storočí a v minulosti sa na ňu používali zatočené lastúrniky naplnené pieskom a zapečatené horúcim voskom.

JIANZI (Čína)

Ak poznáte hekísek, ani jianzi pre vás nebude žiadna novinka, lebo pravidlá sú takmer totožné. Podobne ako pri pohadzovaní si háčkovanej loptičky, aj tu ide o to, aby sa herný objekt čo najdlhšie vyhol dotyku so zemou, pričom hráči majú zakázané používať ruky. Originál jianzi pripomína bedmintonový košík s vystlanými farebnými pierkami. Môžete ho jednoducho vyrobiť aj doma.

KOZIA BRIADKA (Francúzsko)

„La Barbichette“ je francúzska verzia starého známeho zízacieho duelu, keď sa dvaja hráči snažia čo najdlhšie udržať očný kontakt. V tomto prípade sa však držia za brady a všemožne skúšajú jeden druhého rozosmiať pomocou vtipkovania, grimás či napodobňovania zvieracích zvukov.

SEDEM KAMIENKOV (India)

Člen jedného tímu hodí tenisovú loptičku na hromadu siedmich na sebe naaranžovaných kamienkov. Kým sa celý tím pokúša vrátiť kamene na miesto, súperiaci tím do nich triafa svoju loptičku. Súper môže útočiť iba dovtedy, kým rozhádzaná hromada kameňov nestojí znova na mieste. Kto je „vybitý“, končí hru. Víťazí družstvo, ktorému sa ako prvému podarí povybíjať všetkých z druhého tímu.

AGALMATA (Grécko)

„Agalmata“ znamená po grécky socha. Vopred určený „sochár“ si zaviaže oči a začne nahlas počítať. Odpočet môže kedykoľvek prerušiť zvolaním: „Agalmata“. Zvyšní hráči vtedy musia ostať v pozore a bez najmenšieho pohybu, imitujúc slávnu sochu, alebo v iných herných variantoch napríklad zviera či predmet. Kto neudrží balans a pohne sa, vypadáva. Sochár chodí pomedzi hráčov a rozosmieva ich alebo nabáda k pohybu. Najstatickejší hráč víťazí a stáva sa z neho nový sochár.

Ďalšie novinky